Nieuws

Artiesten en luisteraars weer de dupe: streamingsdiensten halveren uitbetaling voor artiesten en verdubbelen abonnementskosten

In een verrassende en omstreden zet hebben grote streamingdiensten aangekondigd hun verdienmodellen drastisch te veranderen. Artiesten krijgen voortaan de helft van de royalties die ze normaal ontvingen, terwijl abonnees binnenkort twee keer zoveel gaan betalen voor hun maandelijkse abonnement. Deze maatregel heeft direct voor grote verontwaardiging gezorgd, zowel bij muzikanten als bij trouwe gebruikers van de diensten. Vooral artiesten laten hun woede niet onopgemerkt.

Artiest uit woede: ‘Dit is pure uitbuiting!’

We spraken met een bekende artiest, die vanwege de gevoelige aard van de kwestie anoniem wil blijven, maar zijn frustratie niet onder stoelen of banken steekt. “Ik ben al jarenlang artiest en werk keihard aan mijn muziek, maar nu wordt het steeds moeilijker om hiervan te leven. Streamingdiensten waren al geen vetpot voor ons, maar dit? Dit voelt als uitbuiting, en wij, de makers, zijn het grootste slachtoffer,” aldus de artiest, zichtbaar boos.

“De muziekindustrie verandert al jaren in het voordeel van de platforms en platenmaatschappijen. Maar dat ze nu ook nog de royalties halveren is een klap in het gezicht van elke muzikant die afhankelijk is van streaming. Ze laten ons harder werken voor minder, terwijl zij de winsten opstrijken. Dit beleid is puur hebzuchtig en machtsmisbruik.”

Abonnees ook in opstand: ‘Waar betaal ik eigenlijk voor?’

Niet alleen de artiesten laten van zich horen. Ook aan de kant van de consumenten is de onvrede erg groot. Veel trouwe abonnees hebben hun verontwaardiging geuit op sociale media.

“Dit is belachelijk,” zegt een boze luisteraar. “Ik was al niet blij met de steeds stijgende prijzen, maar nu wordt het gewoon absurd. Ze willen dat we het dubbele betalen voor minder? Terwijl artiesten minder betaald krijgen? Waar betaal ik eigenlijk voor? De zakken van topmannen vullen?”

Op platforms zoals Twitter en Instagram gaan petities al rond waarin consumenten oproepen om hun abonnement op te zeggen en massaal over te stappen naar alternatieven. “We kunnen dit niet zomaar accepteren,” aldus een gefrustreerde klant. “Als we nu niets doen, worden we nog meer uitgeknepen.”

 

Mohan Tiesler
Muziekjournalist, 20 jaar lang in dienst van het handelsblad

Geef een reactie